Αυστηρά και δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα για τη διασυνδέση της Κρήτης

0
122

Τη ζητά η PAE από τον ΑΔΜΗΕ

Να θέσει συγκεκριμένα και δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, όσον αφορά την υλοποίηση των διασυνδέσεων των νησιών και ειδικά της Κρήτης και των Κυκλάδων, επιχειρεί, σύμφωνα με πληροφορίες η ΡΑΕ.
Πρακτικά, αυτό που επιδιώκει είναι να τίθεται για κάθε έργο ένας ρεαλιστικός χρονοπρογραμματισμός και εάν δεν τηρείται να υπάρχουν ποινές, εκτός από τις περιπτώσεις που υπάρχει αιτιολογημένη καθυστέρηση (όπως για παράδειγμα δικαστική εμπλοκή).
Προς την κατεύθυνση αυτή κινείται η Αρχή λόγω του ότι υπάρχουν παραδοσιακά σημαντικές καθυστερήσεις στα έργα που προγραμματίζονται, γεγονός που επιφέρει επιπλέον κόστη στο σύστημα και στον καταναλωτή.
Η νέα αυτή πρόβλεψη εκτιμάται ότι θα ισχύσει από τη νέα ρυθμιστική περίοδο που ξεκινάει από το 2018 και θα περιλάβει και τα σημαντικά έργα της διασύνδεσης της Κρήτης (μικρή και μεγάλη) και των Κυκλάδων (δεύτερη και τρίτη φάση).
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η νέα διοίκηση του ΑΔΜΗΕ που ανέλαβε μετά την είσοδο των Κινέζων στο μετοχικό κεφάλαιο του Διαχειριστή εμφανίζεται να κινείται με διαφορετικές ταχύτητες από ό,τι ιστορικά είχε να επιδείξει ο ΑΔΜΗΕ και να επισπεύδει τα έργα διασύνδεσης. Αυτός είναι ο λόγος που έχουν σταματήσει οι αναφορές που συνήθιζε παλαιότερα ο πρόεδρος της ΡΑΕ (το είχε αναφέρει και στη Βουλή) σύμφωνα με τις οποίες «αν δεν μπορεί ο ΑΔΜΗΕ να προωθήσει τις διασυνδέσεις των νησιών, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας είναι έτοιμη να αναθέσει αλλού την κατασκευή των έργων».
Παρόλα αυτά η ΡΑΕ επιδιώκει να διασφαλιστεί η ομαλή και εντός χρονοδιαγραμμάτων υλοποίηση των έργων, πολλώ μάλλον όταν στα έργα αυτά έχει στηρίξει κάποιες σημαντικές ρυθμιστικές αποφάσεις σχετικά με το ύψος των ΥΚΩ, τις μελλοντικές ανακτήσεις κ.λπ.
Νούμερο μένα ζήτημα είναι η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης που έχει ενταχθεί στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του ΑΔΜΗΕ της περιόδου 2018 – 2027.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει εντάξει στο ΔΠΑ τη «μικρή διασύνδεση» Κρήτης – Πελοποννήσου με μεταφορική ικανότητα 140 – 180 MW και χρόνο λειτουργίας το 2020 και τη «μεγάλη διασύνδεση» Κρήτης – Αττικής με μεταφορική ικανότητα 700 MW και προγραμματισμένη λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2023. Το γεγονός ότι παρά τα χρονοδιαγράμματα που έχει θέσει ο ίδιος ο ΑΔΜΗΕ προβλέπει ότι η συνολική ζήτηση της Κρήτης θα ενταχθεί στο σύστημα το 2025, έχει προκαλέσει ανησυχίες στην αγορά και στη ΡΑΕ ότι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του έργου το 2023 δεν μπορεί να επιτευχθεί.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο νέος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης, στην τελετή υπογραφής της συμφωνίας μεταβίβασης της εταιρείας στους νέους μετόχους τόνισε ότι πρώτος στόχος για τον ΑΔΜΗΕ στη νέα εποχή με στρατηγικό επενδυτή την State Grid είναι να συμβάλει στην προώθηση της διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης.
Την ίδια στιγμή πάντως, όπως έγκαιρα έχει αποκαλύψει το energypress, σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει το έργο της «μικρής» διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου, καθώς οι κάτοικοι της Λακωνίας έχουν καταθέσει προσφυγές στο ΣτΕ και ζητούν αλλαγές στην όδευση του καλωδίου. Από την πλευρά του, ο ΑΔΜΗΕ εκτιμά ότι μια τέτοια κίνηση θα επέφερε καθυστέρηση δύο ετών στο έργο, με ιδιαίτερα αρνητικά αποτελέσματα για τον εφοδιασμό της Κρήτης. Παρόλα αυτά ο Διαχειριστής δρομολογεί την υπογειοποίηση ενός ακόμη τμήματος καλωδίου στην Πελοπόννησο και προγραμματίζει συμπληρωματικά έργα ώστε να ικανοποιήσει τους κατοίκους, χωρίς ωστόσο να γνωρίζει κανείς αν θα υπάρξει ομαλοποίηση της κατάστασης ή μεγάλη καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου.