Οριστικά εκτός το τμήμα Χανιά-Κίσσαμος από τα σχέδια αναβάθμισης του ΒΟΑΚ

0
79

Δεν αλλάζει τελικά τίποτα στο σχεδιασμό για την ανακατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, καθώς σύμφωνα με τις αναλύσεις κίνησης που έχει στη διάθεση του το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών, το τμήμα αυτό δεν βρίσκεται ανάμεσα σε αυτά που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο.
Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιευει η εφημοριδα Πατρίς, τα τμήματα του ΒΟΑΚ που έχουν τη μεγαλύτερη κίνηση είναι αυτά που βρίσκονται κοντά στη Χερσόνησο, στη Σούδα, στη Γεωργιούπολη και στον Σταυρωμένο.
Η μικρότερη κίνηση στον ΒΟΑΚ παρατηρείται στο Ίστρο και την Παχειά Άμμο, καθώς και στο Καβούσι. Μέση συμφόρηση παρουσιάζουν τα τμήματα σε Φόδελε και Ταυρωνίτη.
Να υπενθυμίσουμε ότι το σχέδιο προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε με τίτλο «Μελέτη Στρατηγικού σχεδιασμού του ΒΟΑΚ», ενέκρινε πρόσφατα το ΔΣ του ΟΑΚ.
Αν και η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού που θα εκπονηθεί αφορά ολόκληρο τον ΒΟΑΚ η αρχική τεχνική μελέτη δεν αλλάζει τον σχεδιασμό καθώς προβλέπει την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο στο πυρηνικό του τμήμα από Χανιά (Σούδα) έως Ηράκλειο (Λινοπεράματα), μήκους 142 περίπου χιλιομέτρων.
Από αυτά έχουν αναβαθμιστεί ήδη 11 χιλιόμετρα περιμετρικά των Χανίων, 7 χιλιόμετρα περιμετρικά του Ρεθύμνου, 25 χιλιόμετρα περιμετρικά του Ηρακλείου, ενώ 9,1 χιλιόμετρα ακόμα βρίσκονται σε φάση κατασκευής στο τμήμα Γούρνες – Χερσόνησος, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2018.
Αναλυτικότερα, έχουν ήδη κατασκευαστεί με διατομή αυτοκινητοδρόμου 22 μέτρων οι παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου και το τμήμα Ηράκλειο – Γούρνες ενώ κατασκευάζεται το τμήμα Γούρνες – Χερσόνησος. Έχουν επίσης κατασκευαστεί με διατομή 12,50 μέτρων, τα τμήματα Χερσόνησος – Μάλια και Άγιος Νικόλαος – Καλό Χωριό ενώ κατασκευάζεται το Αυχένας Αγκαθιάς – Σητεία.
Συνολικά υπολογίζεται ότι μέχρι την έναρξη της διαδικασίας προκήρυξης του διεθνούς διαγωνισμού θα έχουν ολοκληρωθεί 51 χιλιόμετρα, τα οποία αντιστοιχούν στο 1/3 περίπου του συνολικού προγραμματιζόμενου έργου αναβάθμισης.
Σε ότι αφορά τη χρηματοδότηση της κατασκευής του νέου ΒΟΑΚ οι συναντήσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα με εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές.
Να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το κόστος του έργου υπολογίζεται περίπου στα 1,3 δις ευρώ.
Το έργο δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, αφού το ύψος της επένδυσης βρίσκεται εκτός πεδίου εφαρμογής του σχετικού νόμου περί ΣΔΙΤ.
‘Άρα το πιο πιθανό σενάριο είναι η κατασκευή του να γίνει με τη μέθοδο παραχώρησης, γεγονός που αυτομάτως φέρνει στο προσκήνιο και το θέμα της την επιβολής διοδίων.
Πρόσφατα πάντως μία έρευνα που έγινε έδειξε ότι παρά τις περί του αντιθέτου εκτιμήσεις, οι κρητικοί δεν είναι αρνητικοί στο θέμα της επιβολής διοδίων, αρκεί κάποτε να αποκτήσουν ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, παρόμοιο με αυτούς που ήδη έχουν κατασκευαστεί στην υπόλοιπη χώρα.