Σκληρό bras de fer ξενοδόχων και tour operators-Προκαταβολές vs Προπληρωμών

0
33

Σε ένα σκληρό bras de fer, με άγνωστη και απολύτως αμφίρροπη κατάληξη, έχουν «αποδυθεί» τις τελευταίες ημέρες, μετά το «μούδιασμα» των πρώτων ημερών, ξενοδόχοι και tour operators.

Σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία, που δεν υπάρχει καμία σταθερά, η χαοτική έτσι κι αλλιώς κατάσταση, επιδεινώνεται από εκατέρωθεν ενέργειες, οι οποίες βεβαίως έχουν σημασία για την επιβίωση κάθε πλευράς, πλην όμως αυξάνουν την δυσπιστία μεταξύ ξενοδόχων και tour operators.

Πιο αναλυτικά, τα τελευταία «επεισόδια», έχουν να κάνουν με την προσπάθεια των tour operators να προχωρήσουν σε εσπευσμένες υπογραφές συμβολαίων με τους ξενοδόχους, για το 2021, με ΟΥΣΙΩΔΕΙΣ όμως αλλαγές σε σημαντικούς όρους, ενώ από την πλευρά τους οι ξενοδόχοι, ζητούν προπληρωμή 14 ημέρες πριν από την άφιξη, για τους tour operators, που δεν έχουν καταβάλλει προκαταβολέςΕίχαν προηγηθεί προσπάθειες από πολλούς και σημαντικούς tour operators, να πάρουν πίσω προκαταβολές και early bookings που έχουν καταβάλλει για το 2020, στους ξενοδόχους, την ίδια στιγμή που έκαναν δηλώσεις για απόλυτη οικονομική επάρκεια και αποθέματα μετρητών. Μάλιστα μόλις πριν από δύο ημέρες, μεγάλος tour operator, όπως αποκάλυψε σήμερα το money-tourism.gr, ζήτησε από τα ξενοδοχεία εκπτώσεις από 25 έως 50%, από τον Ιούνιο, μέχρι την λήξη της σαιζόν, ενώ άλλος σε επικοινωνίες αναφέρει ότι «θα εκτιμούσε την επιστροφή της προκαταβολής»…

Σύμφωνα με πληροφορίες αμφότερες οι προσπάθειες, συνάντησαν την απόλυτη αρνητική αντίδραση των ξενοδόχων.

Τα συμβόλαια για το 2021

Για τα συμβόλαια του 2021 που αυτή την στιγμή έχουν αναχθεί σε μείζον θέμα, οι tour operators, ζητούν την επέκταση των εφετινών συμβολαίων, στις ίδιες τιμές, με δύο όμως μείζονες αλλαγές:

  • καμία προκαταβολή και early bookings
  • πληρωμή σε 60 ή 90 ημέρες

Μάλιστα από μεγάλους tour operators, οι δύο αυτοί όροι είναι απολύτως αδιαπραγμάτευτοι μέχρι στιγμής. Σύμφωνα με άριστα πληροφορημένες πηγές, όποιος ξενοδόχος δεν δέχεται τους όρους αυτούς, μένει εκτός.

Το money-tourism.gr, μίλησε με τους επικεφαλείς δύο μεγάλων ξενοδοχειακών ομίλων, οι οποίοι αφενός εξέφρασαν τον έντονο προβληματισμό τους για την τακτική αυτή, αφετέρου δήλωσαν στην φάση αυτή, την πρόθεσή τους, να μην δεχθούν τους όρους αυτούς. Κατέληξαν δε με την εξής κοινή διατύπωση: «Και αν αύριο μετά την Thomas Cook, ακολουθήσει μία ακόμη χρεωκοπία μεγάλου μεγέθους, τότε τι κάνουμε»;

Προπληρωμές

Αναφορικά με το θέμα των προπληρωμών, αλλά και της άρνησης επιστροφών προκαταβολών, ανώτατο στέλεχος κορυφαίου ξενοδοχειακού ομίλου, τόνιζε ότι είναι «αδιανόητο να ζητείται επιστροφή προκαταβολών, οι οποίες αντιστοιχούν σε ένα πολύ μικρό κομμάτι του ετήσου τζίρου».

Για το μείζον θέμα της προπληρωμής δε που αποτελεί casus belli για τους tour operators, υπογραμμίζει ότι για όσους δεν έχουν καταβάλλει προκαταβολές, θα ζητείται αυστηρά η προπληρωμή, 14 ημέρες πρις την άφιξη του πελάτη, την ίδια στιγμή που ο όμιλος, δεν ακυρώνει κρατήσεις, δεν ζητάει καταβολή ποσών αυτή την στιγμή και αναλαμβάνει την προετοιμασία των ξενοδοχείων για άνοιγμα, ενέργεια προϋποθέτει σημαντική ρευστότητα.

Και όπως σημειώνει χαρακτηριστικά: «Καλύτερα να χάσω έναν πελάτη, που η φιλοξενία του σημαίνει σημαντικά έξοδα, από την πλευρά μας, από το να έρθει ο Σεπτέμβριος και να μην πληρωθώ…».

Άλλη ξενοδοχειακή πηγή, είπε χαρακτηριστικά στο money-tourism.gr: «Στην αρχή η κατάσταση των tour operators ήταν πράγματι πάρα πολύ δύσκολη. Με απαιτήσεις να επιστρέψουν χρήματα στους πελάτες, των οποίων τα ταξίδια ακυρώθηκαν, με μηδενικές κρατήσεις και με μεγάλα πάγια έξοδα, πράγματι ήταν σε πολύ δύσκολη θέση. Όμως με τα voucher να αντικαθιστούν τα μετρητά που έπρεπε να επιστρέψουν, τις ενισχύσεις από τα κράτη, το πάγωμα των πληρωμών προς τα ξενοδοχεία, την επιστροφή των προκαταβολών που ζητούν και το ενδεχόμενο πάγωμα ή ακόμη και την ακύρωση προγραμμάτων, την στιγμή μάλιστα που οι εργαζόμενοί τους κατά το μάλλον ή ήττον, καλύπτονται από κρατικά προγράμματα, η θέση τους έχει αλλάξει πολύ».

Οι tour operators

Από την πλευρά τους οι tour operators μιλούν για απόλυτη οικονομική ανάγκη σε όλα όσα ζητούν και πράττουν, τονίζοντας ότι η κατάσταση είναι απρόβλεπτη και η αναστροφή του κλίματος και η επανεκκίνηση της τουριστικής αγοράς, αποτελεί μείζονα προτεραιότητα και απόλυτο όρο επιβίωσης.

Εκπρόσωπος κορυφαίου tour operator με τον οποίο μίλησε το money-tourism.gr, είπε χαρακτηριστικά: «Αυτή την στιγμή είμαστε αναγκασμένοι να μην δεσμευθούμε για προκαταβολές και early bookings για τον επόμενο Χειμώνα. Δεν γνωρίζουμε πότε θα ξεκινήσει η αγορά και πως θα εξελιχθεί. Δεν γνωρίζουμε τι θα γίνει με τον κορωνοϊό. Πως μπορούμε λοιπόν να δεσμευθούμε αυτή τη στιγμή για προκαταβολές, όταν δεν ξέρουμε ποια θα είναι η κατάσταση τον επόμενο Χειμώνα. Δεν τίθεται θέμα σχέσεων ή εμπιστοσύνης με τους ξενοδόχους, αλλά απόλυτης οικονομικής και επιχειρηματικής αναγκαιότητας».

Άλλο υψηλόβαθμο στέλεχος tour operator, υπογραμμίζει ότι οι εταιρίες επιβαρύνθηκαν σημαντικά πληρώνοντας τον επαναπατρισμό των πελατών κυρίως σε Αγγλία και Γερμανία, με αεροπλάνα να πετούν με ελάχιστους επιβάτες, καθώς και του προσωπικού των αντιπροσώπων (reps), ενώ την ίδια στιγμή καταβάλλουν ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της μισθοδοσίας του προσωπικού τους. Υπενθυμίζει δε ότι και για τις καλοκαιρινές κρατήσεις, έχουν εισπράξει από τους πελάτες μόνο τις προκαταβολές και όχι την εξόφληση.