Ο Βλαχάκης φεύγει… οι αυθαίρετες κατασκευές μένουν στο Παλιό Λιμάνι και προστατεύονται με νόμο

0
16

Τον αντικαταστάτη του Μιχάλη Βλαχάκη στην διοίκηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Χανίων θα κληθεί να ψηφίσει το Δημοτικό Συμβούλιο στην συνεδρίαση της Τετάρτης 17 Ιανουαρίου. Όπως όλα δείχνουν, μετά την αποδοχή της παραίτησης Βλαχάκη, καθήκοντα προέδρου θα αναλάβει αυτοπροσώπως ο Δήμαρχος, την ώρα που ο νόμος για την προστασία των αυθαιρέτων κατασκευών αναστέλλει τα σχέδια για την αντικατάσταση των σκιαδίων που είχε δρομολογηθεί στο Ενετικό Λιμάνι.

ΕΔΩ: Χανιά | Νόμος από το πουθενά σώζει τις αυθαίρετες κατασκευές στο Ενετικό Λιμάνι

Πρόκειται για το άρθρο το άρθρο 96 του νόμου 4504/2017 «Δια βίου εκπαίδευση προσωπικού Υπουργείου Ναυτιλίας» το οποίο αφήνει στους φορείς διοίκησης των λιμενικών ζωνών, περιθώριο δύο ετών για την εκπόνηση μελετών για νέες κατασκευές, «παγώνοντας» ταυτόχρονα, οποιαδήποτε μεταβολή (απομάκρυνση, κατεδάφιση) στις υπάρχουσες, για την ίδια περίοδο! Το επίμαχο άρθρο παραμένει ως έχει, παρά τις αντίθετες δεσμεύσεις που έχει λάβει ο Δήμαρχος από το Υπουργείο Ναυτιλίας, ενισχύοντας την εντύπωση πως ούτε τυχαία, ούτε εκ παραδρομής ήταν η συμπερίληψη των Χανίων στις διατάξεις του.

Η δημοσίευση του νόμου στο ΦΕΚ, στις 29 Νοεμβρίου του 2017, προκάλεσε την άμεση παραίτηση του κ. Βλαχάκη από την θέση του Προέδρου, με τον ίδιο να πιστεύει πως η όλη προσπάθεια για «νοικοκύρεμα» της περιοχής, ακυρώνεται και να «βλέπει» πίσω από την προστασία αυτή… «φαντάσματα» από το παρελθόν της πόλης.

Από τη μεριά του ο Δήμαρχος, επιχειρούσε να… τρενάρει την αντικατάστασή του, εν αναμονή της τροποποίησης του νόμου που θα έλυνε αυτήν την «παρεξήγηση» με την περίπτωση των Χανίων.

ΕΔΩ: Χανιά | Μιχάλης Βλαχάκης: Τα φαντάσματα του παρελθόντος κυβερνούν ακόμα

Το επίσημο κείμενο της παραίτησης

Το zarpanews.gr δημοσιεύει αποκλειστικά το κείμενο της παραίτησης Βλαχάκη, στο οποίο αναφέρει: «Μετά την ψήφιση του νόμου 4504/2017 (…) προβληματιζόμαστε γιατί,  χωρίς τη Σύμφωνη Γνώμη του Φορέα Διαχείρισης και χωρίς να ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ  από τον νόμο όσα Λιμενικά Ταμεία διαθέτουν ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ, αναστέλλονται για δύο έτη:

α) η εκτέλεση των πρωτοκόλλων κατεδάφισης και διοικητικής αποβολής και η έκδοση νέων,

β) η επιβολή προστίμων και αποζημιώσεων για την ανέγερση ή χρήση των κατασκευών, καθώς και η αναγκαστική είσπραξη των ήδη επιβληθέντων προστίμων και αποζημιώσεων,

Αντιθέτως και κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης διασφαλίζεται η παραχώρηση χρήσης του υποκείμενου και παρακείμενου χώρου των αυθαίρετων κατασκευών.

Ο  νόμος 4504/2017 δεν εξαιρεί, ως ΟΦΕΙΛΕ,  τις περιπτώσεις όπου υπάρχουν εγκεκριμένες μελέτες, όπως στην περίπτωση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου  Χανίων (ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Β1/Φ47/29232/1377/30-3-2006, απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού επί της εγκεκριμένης μελέτης Ρωμανού –  Καλογήρου). Επιπρόσθετα, υφίσταται και η υπ’ αριθ. 3757/21-10-2015 απόφαση του Σ.Τ.Ε., με την οποία απορρίφθηκε η προσφυγή των καταστηματαρχών, γεγονός που  σημαίνει ότι η  ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Β1/Φ47/29232/1377/30-3-2006 απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού είναι εκτελεστή, αφού υπάρχει αμετάκλητη δικαστική απόφαση».

Παράλληλα, αναφέρεται στις ενέργειες που είχαν γίνει προς την κατεύθυνση της αλλαγής λογικής στην διαχείριση των κοινών: 

«Δρομολογήσαμε διαδικασίες πρωτόγνωρες και καινοτόμες, προχωρήσαμε με τόλμη σε ρήξεις, αλλά πάντα  αφουγκραζόμενοι την κοινωνία. Προχωρήσαμε στην εκπόνηση μελέτης για τον καθορισμό του προς παραχώρηση κοινόχρηστου χώρου εντός της χερσαίας λιμενικής ζώνης, συνολικής επιφάνειας  4.551 τ.μ.. Παράλληλα, υπογράψαμε προγραμματική σύμβαση με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης για την εκπόνηση ερευνητικού προγράμματος για τη συνολική διερεύνηση των θεμάτων που αφορούν τις κατασκευές στους προς παραχώρηση κοινόχρηστους χώρους στον Ενετικό Λιμένα. Με αυτόν τον τρόπο προωθούμε την τροποποίηση της ισχύουσας απόφασης του Υπουργού Πολιτισμού πάντα,  με νόμιμες κατασκευές και χωρίς υπερβολές κατάληψης κοινόχρηστου χώρου.

Η παρουσίαση των αποτελεσμάτων του προγράμματος στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου και η θετική ανταπόκριση των επιχειρηματιών για τις προτεινόμενες κατασκευές οδήγησαν στη συμφωνία οι νέες μορφές σκιαδίων και εξοπλισμού να μπορούν να υλοποιηθούν πριν την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου του 2018″.

Εξάλλου, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, για να ξεπεράσει την αδυναμία της Αποκεντρωμένης να εκτελέσει τα Πρωτόκολλα Κατεδάφισης που είχαν εκδοθεί για τις συγκεκριμένες κατασκευές, είχε ψηφίσει στον προϋπολογισμό του την δαπάνη για την πληρωμή του εργολάβου, ώστε να προχωρήσει άμεσα η διαδικασία και δεδομένου ότι είχε εξασφαλιστεί η ευρύτατη δυνατή συναίνεση με τους επιχειρηματίες της περιοχής.

Παράλληλα θα προχωρούσε η διαγράμμιση στην περιοχή με βάση τα νέα όρια στον παραχωρούμενο χώρο (αυτό επίσης «παγώνει») ενώ είχαν αποφασιστεί συγκεκριμένα οικονομικά κίνητρα που θα δίνονταν στους επιχειρηματίες για να διευκολυνθούν στην εγκατάσταση των νέων κατασκευών.

Αντιδράσεις και «δεσμεύσεις»

Πάντως, από την πλευρά του ο κ. Βάμβουκας, μετά την συνάντησή του στο Υπουργείο με τους Κουρουμπλή και Σαντορινιό, μετέφερε στο Δημοτικό Συμβούλιο τις διαβεβαιώσεις πως ο νόμος έγινε για να «τακτοποιηθούν» οι λιμενικές ζώνες σε περιοχές όπου υπάρχει πρόβλημα (κυρίως στα Δωδεκάνησα) και ότι η περίπτωση των Χανίων αποτελεί… παράπλευρη απώλεια, γι’ αυτό και θα φρόντιζαν οι ίδιοι ώστε να εκδοθεί κάποιου είδους… διευκρίνιση, η οποία ακόμα αναμένεται.